Intro & boeddhisme - Reisverslag uit Singburi, Thailand van Lianne Alphen - WaarBenJij.nu Intro & boeddhisme - Reisverslag uit Singburi, Thailand van Lianne Alphen - WaarBenJij.nu

Intro & boeddhisme

Blijf op de hoogte en volg Lianne

16 December 2013 | Thailand, Singburi

Sawadeee!
Lekker koud daar in Nederland? :)
Ik ben vandaag alweer begonnen aan mijn derde week van de groepsreis. De eerste week bestond uit een soort van introductie. Op maandag zijn we naar een tempel gegaan met een hele grote buddha. Super mooi om te zien, sowieso zijn alle tempels hier echt mooi! (Behalve die van mijn cultuurweek, helaasje). We konden hier ook onze toekomst laten voorspellen door een muntje te gooien in een machine. Er waren 7 machines, voor elke dag van de week eentje. Je moest dan een muntje in de machine van de dag waarop je geboren bent gooien en kijken bij welk cijfer het lichtje stopte. Helaas kon onze gids niet heel goed Engels en ging het vertalen niet zo goed maar er kwam in ieder geval uit dat ik veel geld ging verdienen en iemand in mijn familie die ziek zou worden weer beter wordt. Goed nieuws gelukkig! Als je een slechte voorspelling kreeg moest je je papiertje weer teruggeven aan de tempel zodat het niet uit zou komen.
S'avonds kwamen er kinderen van een school en traditionele dans voor ons opvoeren. Heel leuk! Wel apart om te zien dat sommige jongetjes al make-up en jurken droegen. Dus we weten allemaal wat hun beroep wordt later.. De volgende dag gingen we een bezoekje nemen op hun school, heel cute! Ze waren eigenlijk in bijna elk klaslokaal wel aan het dansen of zingen. Hierna zijn we weer naar verschillende tempels gegaan. Bij elke tempel doen we een offerritueel met wierook, een kaarsje, een bloem en bladgoud.
Woensdagochtend hebben we eigen armbandjes gemaakt van kokosnootmateriaal. Leuk om te doen, minder blij met het resultaat. Moet toch een keer gaan stoppen met altijd voor roze te kiezen. Smiddags hebben we onze eigen lunch gemaakt: spicy papaya salad en iets met noodles. Was lekker al stond ik wel weer on fire maar daar raak ik inmiddels ook wel aan gewend.
Donderdag zijn we naar een ruïne van een tempel geweest die identiek is aan the Royal palace in bangkok. Daarna voor het eerst olifanten gezien! Was toch best zielig hoe ze daar kunstjes moesten doen en geprikt werden met een stok. Maar heb er wel een goeie fb profielfoto aan overgehouden, belangrijkste natuurlijk. Hierna zijn we naar een floatingmarket geweest maar het was zo druk dat het niet heel leuk was. Hier liepen ook weer olifanten rond en zaten er tijgers opgesloten in kleine kamertjes, zielig! Op de terugweg zijn we nog bij een festival gestopt want de koning was namelijk jarig! En aangezien die hier heilig is werd het overal wel gevierd. Het begon met een optreden van kindjes op (heel verrassend) ganamstyle. Ook al deze jongetjes zaten weer onder de make-up en een droeg zelfs een pruik. Hierna kreeg iedereen een kaarsje en werd het volkslied gezongen. En als klapper op de vuurpijl kregen we ook nog vuurwerk te zien.
Vrijdag zijn we nog naar een tempel geweest met een voetprint van buddha. Hele mooie tempel met blingbling buddha's. Toen we hier weggingen waren er drie trappen die stonden voor liefde, werk, gezondheid. Om geluk in een van deze drie dingen te krijgen moest je van die trap aflopen zonder te ademen. Het is gelukt dus kom maar op met die lekkere mannen ;).
Savonds zijn we met een groep van 8 vertrokken richting pattaya. Eenmaal aangekomen bleek het inderdaad een stad te zijn vol Russen en prostitué's. Zaterdag hebben we lekker op het strand gelegen, gedronken en gezwommen. S'avonds zijn we naar de beroemde walking street gegaan. (Papa hier komt het censuur stuk aan voor opa). Want ik heb hier wat try before you die dingen gedaan. We begonnen namelijk met een pingpong show. Google het maar. Het enige wat ik zeg is een naakte vrouw, een banaan en een kopje om de banaan te vangen. Een touw met naalden, eieren, pingpongballen en nog veel meer helaas. Hierna zijn we naar een discotheek gegaan, heel vet met een live-band. Maar we wilde toch ook nog wel even naar een stripclub hadden we besloten, helaas werden we hier weer uitgezet want we betaalde niet genoeg.. Daarna maar weer naar een andere discotheek gegaan maar ook hier werden we naar buiten gezet onder leiding van security omdat we niet genoeg geld uitgaven. En toen een barvrouw ook nog boos werd omdat ze geen tip kreeg was het tijd om naar huis te gaan.
Na even los te zijn gegaan was het wel tijd voor de boeddhismeweek. Op maandag zijn we naar vijf uur reizen aangekomen in de bergen bij een hotel. Helaas was er niet echt een programma voor maandag en dinsdag dus hebben we daar veel rondgehangen. Woensdag was het tijd om naar de tempel te gaan waar we gingen overnachten. Helaas viel de tempel nogal tegen qua uiterlijk. Het leek meer op een schoolgebouw dan een tempel. Die dag hebben we niet veel gedaan wat prima was want deze dag gingen we vasten. Na het ontbijt heb ik niks meer gegeten tot het ontbijt de volgende morgen, ging best goed. Savonds was het tijd voor de eerste chanting(bidden) en meditatiesessie. Helaas hebben we er niet echt les in gehad maar het was wel indrukwekkend om mee te maken. Die nacht moesten we om half 4 weer opstaan om weer eenzelfde sessie te doen. Mediteren ging nu al wat beter, zelfs het idee gehad dat ik ronddraaide voor een paar seconde haha.
Hierna gingen we eten aan de monniken geven. Ze kwamen langs met een grote schaal en wij moesten dan een lepel rijst erin gooien. Uiteindelijk geven de monniken dit weer terug aan de mensen voor het ontbijt; karma. In de middag hebben we een beetje geveegd op het terrein en daarna werden we gezegend door een monnik. Een klein en dik ventje die doormiddel van een bamboostok op ons hoofd te slaan ons zegende. Kon me lach helaas niet inhouden.. Daarna had hij een schaal met snoep naast zich, pakte met een klein kommetje een schep hieruit en smeet het letterlijk tegen ons aan. Volgens mij was die ouwe er nog van aan het genieten ook. Wij natuurlijk wel als beesten naar het snoep graaien. Dus toch nog een beetje Sinterklaas gehad.
Van deze monnik hebben we een boek over boeddhisme gekregen, super vet. Eindelijk werden dingen duidelijker en heb er al veel van geleerd. Vind het echt een hele mooie en inspirerende levensstijl. S'avonds was er weer een sessie en die nacht ook maar helaas was ik de enige die om half 4 er klaar voor was, dus maar terug naar bed gegaan.
Dit weekend heb ik lekker een Thaise massage genomen. Moest me lach weer inhouden want die posities waar ik in lag af en toe waren hilarisch. Soms best pijnlijk ook maar uiteindelijk was ik weer heerlijk ontspannen. Vandaag weer vroeg uit bed want deze week is het tijd voor muay Thai! Vind het nu al helemaal tof. We beginnen s'ochtends met een fietstochtje van een uurtje en daarna een training van een uur. En s'middags is er nog een keer een training van een uur. Dus zo komen we wel in shape voor de beachweeeeek!
X

• 17 December 2013 - 09:08

Lise:

Gelukkig valt de kou hier reuze mee ;) En nog eventjes en dan mag ik ook van de kerstvakantie gaan genieten :)t klinkt echt heerlijk lili! Wat een avonturen maak je allemaal mee.. Heb je van de week een keertje tijd om te skypen:)

Liefs